סוגי שיניים תותבות

סוגי שיניים תותבות

סוגי שיניים תותבות – המדריך המלא

בריאות השיניים ותפקוד השיניים והלסת הינו חלק חשוב מאוד בחיים, ויחד עם זאת, בעקבות מחלות, תאונות או אפילו בשל גנטיקה וגיל, אנחנו עלולים לאבד שיניים. שיניים תותבות באות להחליף את השיניים החסרות, כאשר ישנם שלושה סוגים עיקריים – שיניים תותבות קבועות, שיניים תותבות זמניות ושיניים תותבות נשלפות.

מטרת השיניים התותבות

אנחנו זקוקים לשיניים שלנו לא רק מטעמים אסתטיים, אלא גם לתפקוד שיגרתי מלא. ללא שיניים, יהיה לנו קשה לדבר ולאוכל. לכן, שיניים תותבות באות להחליף את השיניים הטבעיות החסרות בצורה נוחה ובלי צורך בטיפולים כירורגיים מורכבים.

שיניים תותבות זמניות

תותבות זמניות באות לתת מענה למי שנמצא בהליך של טיפול שיניים, וכמובן, להסתובב מבלי שיניים הינה לא רק בעיה אסתטית, אלא גם בעיה רפואית. בדרך כלל, שיניים תותבות זמניות יהיו מחומרים מסוג פליפר, שהוא פלסטיק אקרילי המדמה שיניים טבעיות. כאשר יש צורך בתותבות זמניות שלמות, משתמשים בתותבות נשלפות המורכבות על גבי הלסת.

שיניים תותבות נשלפות

תותבות נשלפות הינן למעשה הבסיס של השיניים התותבות, ומדובר בשיניים אותן מרכיבים על גבי הלסת העליונה או התחתונה, כאשר הן ניתנות להסרה. פיתרון זה אינו נחשב לפתרון אידיאלי, מאחר והתותבות הנשלפות עשויות לנוע בפה, מאחר והן אינן מעוגנות לחלוטין. יחד עם זאת, בקרב אוכלוסיות מבוגרות במיוחד, זהו הפתרון האידיאלי, וזאת בשל מצב החניכיים ואיכות עצם הלסת, שאינה מאפשרת יצירה של קיבוע.

שיניים תותבות קבועות

שיניים תותבות קבועות נועדו להחליף שן או מספר שיניים חסרות, על מנת לאפשר מנשך נכון והתנהלות בריאה, תקינה ואסתטית לחלל הפה. תותבת קבועה לרוב תתלבש במרווח שבין שתי שיניים בריאות באמצעות גשר, המאפשר תמיכה נכונה. במידה וחסרות מספר שיניים בצורה עוקבת, מכינים תותבת שלמה קבועה המכסה באופן מלא את הלסת בה יש מחסור בשיניים. שיניים תותבות קבועות, בין אם חלקיות ובין אם שלמות, מותאמות בצורה אישית על ידי טכנאי שיניים, על מנת ליצור תאימות אופטימאלית. ישנם חומרים שונים מהם מכינים את השיניים התותבות, כאשר הקומפוזיט נחשב לחומר האיכותי ביותר מאחר והוא מעניק תוצאה אסתטית איכותית וברמה גבוהה ביותר המדמה באופן מלא שיניים טבעיות.

תחזוקת שיניים תותבות

כשם שאנחנו שומרים על היגיינת השיניים והפה שלנו, כך גם יש להתייחס אל שיניים תותבות. החשיבות על שמירת היגיינה תוכל לאפשר לנו לצמצם מקרים של דלקות וכמובן לשמור על איכות השיניים התותבות לאורך זמן. חשוב לדעת, כי גם כאשר אנחנו שומרים על היגיינת הפה, ישנם מקרים בהם יש צורך לבצע תיקון שיניים תותבות אצל טכנאי השיניים. התיקון לרוב נעשה כאשר יש תחושה לא נעימה וצריך ליצור התאמה מחודשת לחלל הפה. חשוב לא להזניח את תיקון השיניים התותבות במקרה הצורך, על מנת למנוע חוסר נעימות.

כתיבת תגובה